Avfall
Husholdningsavfall skal kastes i en av de to fremste røde brønnene. Her brukes leilighetsnøkkel for å åpne luken. Matavfall skal i grønne poser, plast i blå poser og blandet avfall i en handlepose e.l. Brønnene har et design som gjør at de kan bli propp, uten at de er fulle. Fyll heller på flere ganger, enn å trykke for mye gjennom i en runde. Takk for at du knyter posene godt og tett igjen med dobbeltknute, slik at det ikke blir søl og lukt!
De to bakerste brønnene er til papp og papir. For å unngå propp er det viktig at man ikke kaster inn for store biter, og trykker ting ordentlig flate.
Dersom det er fullt og søppelposer ligger mellom de to brønnene vil ikke renovasjonsetaten tømme søppel. Verken det som flyter eller selve brønnen. Det er heller ikke lov å hensette avfallsposer på fellesareal, dvs. utenfor leilighetsdør eller på terrasse/balkong over flere timer eller over natten.
På Renovasjonsetatens nettsider kan du se når neste henting av avfall er planlagt. Våre beholdere er registrert på Lørenveien 55.
For øvrig avfall henvises det til Løren Minigjenbruksstasjon i Vekslerveien 3, få meter fra vårt sameie. Større ting må kjøres til Haraldrud Gjenbruksstasjon.
De to bakerste brønnene er til papp og papir. For å unngå propp er det viktig at man ikke kaster inn for store biter, og trykker ting ordentlig flate.
Dersom det er fullt og søppelposer ligger mellom de to brønnene vil ikke renovasjonsetaten tømme søppel. Verken det som flyter eller selve brønnen. Det er heller ikke lov å hensette avfallsposer på fellesareal, dvs. utenfor leilighetsdør eller på terrasse/balkong over flere timer eller over natten.
På Renovasjonsetatens nettsider kan du se når neste henting av avfall er planlagt. Våre beholdere er registrert på Lørenveien 55.
For øvrig avfall henvises det til Løren Minigjenbruksstasjon i Vekslerveien 3, få meter fra vårt sameie. Større ting må kjøres til Haraldrud Gjenbruksstasjon.
BARNEHAGEN
Barnehagens område kan benyttes av sameiets beboere etter kl 17 og i helger. Det er ikke lov å benytte området til lufting av hunder. Vennligst ta hensyn til barnas sikkerhet: Kast ikke snusputer, sneiper, flasker e.l. inn på barnehagens lekeareal. Husk å fjerne alt avfall etter besøk dersom du sammen med barn benytter lekearealet utenom barnehagens åpningstider.
Henvendelser vedrørende barnehagen rettes til: dl.brodfabrikken@bhg.no og barnehagens nettside er: https://fus.no/brodfabrikken
Henvendelser vedrørende barnehagen rettes til: dl.brodfabrikken@bhg.no og barnehagens nettside er: https://fus.no/brodfabrikken
BODER
En bod følger hver boligseksjon. Bodene er lokalisert i Garasjesameiet Brødfabrikken sitt område.
Bodområdene har lys som styres av sensor som registrerer bevegelse.
Kontakt garasje@brodfabrikken.no ved spørsmål rundt boder og bodområdene.
Bodområdene har lys som styres av sensor som registrerer bevegelse.
Kontakt garasje@brodfabrikken.no ved spørsmål rundt boder og bodområdene.
BOMILJØVAKT
Bomiljøtjenesten benyttes for å gi deg som beboer trygghet og trivsel. Bomiljøvekteren (Securitas) går vaktrunder med forskjellige omfang og til varierende tider. Bomiljøvekteren fører tilsyn med eiendommens fellesarealer, og styret mottar daglige rapporter. Er vekteren i tvil om hvem du er, vil han spørre om du har nøkkel som gir adgang til fellesarealer, til egen bil i garasjen og lignende.
Vekteren kan også tilkalles ved for eksempel: Festbråk med brudd på husordensregler, forsøpling, dårlig oppførsel og uønsket opphold av personer i fellesarealer. Med bomiljøvekters tilstedeværelse håper vi å redusere forsøpling, uønsket adferd og ferdsel for uvedkommende. Det koster ingenting ekstra å tilkalle vekteren, han er der for din skyld.
RING BOMILJØVEKTEREN PÅ TELEFON: 22 97 10 70
Vekteren kan også tilkalles ved for eksempel: Festbråk med brudd på husordensregler, forsøpling, dårlig oppførsel og uønsket opphold av personer i fellesarealer. Med bomiljøvekters tilstedeværelse håper vi å redusere forsøpling, uønsket adferd og ferdsel for uvedkommende. Det koster ingenting ekstra å tilkalle vekteren, han er der for din skyld.
RING BOMILJØVEKTEREN PÅ TELEFON: 22 97 10 70
BRANNALARM/RØYKVARSLER/EVAKUERING
Ved brann ring tlf. 110
1. Oppdages brann eller røyk i leiligheten, skal brannvesenet varsles (ring 110):
Oppgi navn, adresse, telefonnummer, leilighetsnummer og hvilken etasje du bor i.
Oppgi også hvor i leiligheten det brenner og/eller hva det brenner i.
Dersom alarm utløses pga. røyk/matlaging som aktiverer detektoren, vil alarmen kun høres i angjeldende leilighet. Det er da ikke behov for full evakuering.
2. Ved åpen ild i leiligheten skal leiligheten evakueres umiddelbart.
Sørg for at vinduer og dører er lukket hvis mulig.
3. Dersom mulig, forsøk å slukke brannen ved hjelp av brannslukningsapparat eller brannteppe.
4. Brann i gryter/kjeler slukkes ved bruk av lokk.
5. Ved utløst brannalarm i hele sameiet skal leiligheter evakueres umiddelbart.
Evakuering
a. Forlat leiligheten og gå ned via trappen. NB! Heis må ikke benyttes ved brann.
b. Møt opp på samlingsplass ved Krogsveen i Lørenveien 50.
Røyk/brannvarslere
Alle leiligheter er utstyrt med røyk/brannvarsler. Den må ikke under noen omstendighet skrus ned eller tildekkes, da det vil føre til feilmelding på systemet som igjen fører til at alarmen går. Ved urettmessig bruk/demontering vil seksjonseier stilles til rettslig/økonomisk ansvar.
Er du uheldig og forårsaker mye røyk/matos vil røykvarsleren gir forvarsel ved å blinke rødt uten at alarm høres. Da har du litt tid til raskt å vifte røyken vekk fra varsleren i taket, åpne balkongdør eller vindu og lufte godt ut. Derved forhindres at brannalarmen utløses fra leiligheten.
Det er kun personell fra Brann- og Redningsetaten som kan avstille utløst alarm.
For «falsk» utrykning faktureres eier av leiligheten der alarmen er utløst.
Husk alltid å sette på kjøkkenviften mens matlaging pågår.
Gjør deg kjent med hvor slukkeutstyr er plassert og hvordan det brukes, samt rømningsveier/nødutganger. Sørg for at disse alltid er frie.
Les vår brannalarminstruks under dokumenter.
DØRER
Sameiets dører skal normalt kun benyttes med automatikk, dvs albueknapp, adgangsbrikker eller nøkkelbokser på veggen (f.eks inn til boder).
Dørene bør ikke holdes åpne ved bruk av fysisk makt eller sperringen, dette fordi pumpen fortsetter å prøve og lukke døren helt til den går igjen, og vil brennes (slites ut). Reparasjon av disse er svært dyrt.
Du har to alternativer dersom du har behov for å holde døren åpen:
Hvis dører ikke fungerer som de skal; Send epost til: HMS@brodfabrikken.no
Se Nøkler for informasjon om bestilling av Nøkler.
Dørene bør ikke holdes åpne ved bruk av fysisk makt eller sperringen, dette fordi pumpen fortsetter å prøve og lukke døren helt til den går igjen, og vil brennes (slites ut). Reparasjon av disse er svært dyrt.
Du har to alternativer dersom du har behov for å holde døren åpen:
- Ytterdører kan settes i åpen stilling. Bruksanvisning på dette er slått opp i oppgangene.
- Åpne døren manuelt ved bruk av nøkkel i selve døren; da benyttes ikke automatikken eller den elektriske motoren, og døren fungerer som en vanlig mekanisk dør.
Hvis dører ikke fungerer som de skal; Send epost til: HMS@brodfabrikken.no
Se Nøkler for informasjon om bestilling av Nøkler.
FACEBOOK
FARGEKODER
FDV fra BundeBygg er dessverre mangelfull på en del områder, inkludert fargekoder.
Vi har derfor prøvd å samle fargekoder i dette avsnittet:
- Trevegger på balkong/terrasse er Møre Royal, fargekode RY-20 Oker. Møre Royal Treolje RY-20 Oker fåes kjøpt fra byggevareforretninger som fører Møre Royal (som f.eks. HC Thaugland eller Byggmakker). Det kan hende at den må bestilles, da ikke alle lagerfører dette.
- Gulv på balkong/terrasse er Møre Royal, fargekode RB-10 Brun. Møre Royal Terrasseolje Eksklusiv RB-10 Brun fåes kjøpt fra byggevareforretninger som fører Møre Royal (som f.eks. HC Thaugland eller Byggmakker). Det kan hende at den må bestilles, da ikke alle lagerfører dette.
- Inngangsdør til leilighetene er malt i en grå farge. Jotun Supreme Finish 40. Fargekode NCS 6500-S. Merk at denne ikke blir identisk som opprinnelig dørbehandling, slik at den kun bør benyttes til flikk eller maling på innsiden av leiligheten (yttersiden av leilighetsdøra er fellesareal).
Vi har derfor prøvd å samle fargekoder i dette avsnittet:
- Trevegger på balkong/terrasse er Møre Royal, fargekode RY-20 Oker. Møre Royal Treolje RY-20 Oker fåes kjøpt fra byggevareforretninger som fører Møre Royal (som f.eks. HC Thaugland eller Byggmakker). Det kan hende at den må bestilles, da ikke alle lagerfører dette.
- Gulv på balkong/terrasse er Møre Royal, fargekode RB-10 Brun. Møre Royal Terrasseolje Eksklusiv RB-10 Brun fåes kjøpt fra byggevareforretninger som fører Møre Royal (som f.eks. HC Thaugland eller Byggmakker). Det kan hende at den må bestilles, da ikke alle lagerfører dette.
- Inngangsdør til leilighetene er malt i en grå farge. Jotun Supreme Finish 40. Fargekode NCS 6500-S. Merk at denne ikke blir identisk som opprinnelig dørbehandling, slik at den kun bør benyttes til flikk eller maling på innsiden av leiligheten (yttersiden av leilighetsdøra er fellesareal).
FELLESOMRÅDE
Sameiets beboere har fri tilgang til fellesområdet mellom byggene, det vil si barnehagens areal med lekeapparater utenfor barnehagens åpningstider, dvs. tilgang i tiden 17:00-07:00. Arealet behandles hensynsfullt, og brukere rydder pent etter seg.
Vennligst ikke kast fra deg snusputer, sneiper e.l. i vårt boligområde! Benytt søppelkasser og ikke gangveier eller areal der småbarn ferdes.
Hunder skal ikke skal luftes på fellesareal, gressplener og planter.
Vennligst ikke kast fra deg snusputer, sneiper e.l. i vårt boligområde! Benytt søppelkasser og ikke gangveier eller areal der småbarn ferdes.
Hunder skal ikke skal luftes på fellesareal, gressplener og planter.
FILTER (VENTILASJON)
Det sitter et filter i luftaggregatet i din leilighet som må byttes ved jevne mellomrom. For å få en god pris har sameiestyret bestemt at dette kjøpes inn felles av styret, og deles ut til den enkelte seksjonseier/beboer årlig.
Se veiledning nederst på denne siden for info om filterbytte i ditt luftaggregat (det finnes tre typer i vårt sameie).
Se veiledning nederst på denne siden for info om filterbytte i ditt luftaggregat (det finnes tre typer i vårt sameie).
FJERNVARME OG VANNMÅLER (VARMT VANN)
Sameiet har avtale med istad Norge AS for årlig fjernavlesning og avregning av fjernvarme og varmt vann.
Hver seksjon betaler løpende inn et månedlig stipulert a-konto beløp. A-konto beløpet avregnes årlig mot faktisk forbruk: Dersom man har betalt for mye vil man få penger tilbake. Dersom man ikke har betalt nok vil man få en faktura på overskytende forbruk.
Alle seksjonseiere har fått brukernavn og passord til www.istaonline.no hvor man løpende kan følge eget forbruk av fjernvarme og varmtvann. Se www.ista.no for kontaktinfo til disse dersom du ikke har fått påloggingsinformasjon.
Hver seksjon betaler løpende inn et månedlig stipulert a-konto beløp. A-konto beløpet avregnes årlig mot faktisk forbruk: Dersom man har betalt for mye vil man få penger tilbake. Dersom man ikke har betalt nok vil man få en faktura på overskytende forbruk.
Alle seksjonseiere har fått brukernavn og passord til www.istaonline.no hvor man løpende kan følge eget forbruk av fjernvarme og varmtvann. Se www.ista.no for kontaktinfo til disse dersom du ikke har fått påloggingsinformasjon.
FORSIKRING (BYGNING)
If Skadeforsikring, polise nr.: 565626
Forsikringen dekker skade på bygningsmassen og sameiets felles eiendeler.
Ved skade som skal dekkes av forsikringen, kontakt styret og meld skaden til forsikringsavdelingen hos OBOS, e-mail: forsikring@obos.no Husk å oppgi leilighetens juridiske seksjonsnummer.
Ved skade som er forvoldt av beboer pga. hærverk, ubetenksomhet, manglende vedlikehold e.l. belastes seksjonseier for sameiets egenandel p.t. inntil kr. 8.000,-.
Forsikringen dekker ikke den enkelte sameiers inventar. Beboere må derfor ha egen innboforsikring.
Forsikringen dekker skade på bygningsmassen og sameiets felles eiendeler.
Ved skade som skal dekkes av forsikringen, kontakt styret og meld skaden til forsikringsavdelingen hos OBOS, e-mail: forsikring@obos.no Husk å oppgi leilighetens juridiske seksjonsnummer.
Ved skade som er forvoldt av beboer pga. hærverk, ubetenksomhet, manglende vedlikehold e.l. belastes seksjonseier for sameiets egenandel p.t. inntil kr. 8.000,-.
Forsikringen dekker ikke den enkelte sameiers inventar. Beboere må derfor ha egen innboforsikring.
GARASJE
Garasjen er organisert som et eget sameie, og har eget styre som forvalter garasjeanlegget med innkjøring mellom Lørenveien 55 og 57. Garasjen har ikke avløp og er støpt i plan. Det er derfor ikke tillatt med noen form for vedlikehold i garasjen. Dette gjelder også vask og dekkskift.
Se garasjens egen infoside for mer informasjon om garasjen. Dersom du har spørsmål utover det, ta kontakt med: garasje@brodfabrikken.no
Se garasjens egen infoside for mer informasjon om garasjen. Dersom du har spørsmål utover det, ta kontakt med: garasje@brodfabrikken.no
HEIS
Vis hensyn ved bruk av heisene: Ikke blokker dørene unødig lenge ved av-/pålessing.
Ved heisstans med folk i heisen er det en ringeknapp inne i hver heis som kan benyttes til å kontakte Kone, som vil sende en vekter for å slippe deg ut. Telefonnummeret til Kone står også inne i hver heis.
Dersom heisen står uten folk i, send en epost til drift@brodfabrikken.no. Styret vil raskt se på heisen, eller rekvirere service.
Det er viktig at smuss ikke blir liggende i slissene heisdørene går i. De vil da bli ustabile og kan stoppe, og vi risikerer å måtte betale for utkall av vekter, servicefolk og reparasjon. Ta gjerne en ekstra titt og støvsug om nødvendig.
Ved heisstans med folk i heisen er det en ringeknapp inne i hver heis som kan benyttes til å kontakte Kone, som vil sende en vekter for å slippe deg ut. Telefonnummeret til Kone står også inne i hver heis.
Dersom heisen står uten folk i, send en epost til drift@brodfabrikken.no. Styret vil raskt se på heisen, eller rekvirere service.
Det er viktig at smuss ikke blir liggende i slissene heisdørene går i. De vil da bli ustabile og kan stoppe, og vi risikerer å måtte betale for utkall av vekter, servicefolk og reparasjon. Ta gjerne en ekstra titt og støvsug om nødvendig.
HUSORDENSREGLER
LEILIGHETSNUMMER/SEKSJONSNUMMER/GAB-NUMMER
Sameiet Brødfabrikken (org. nr 919 037 792) er seksjonert i 122 leiligheter og 1 næringsseksjon (Barnehagen). Leilighetene har postadresser Lørenvangen 1, Lørenvangen 5, Lørenveien 55 A, Lørenveien 55 B og Lørenveien 55 C. Postnummer er 0585 Oslo.
I forbindelse med utbyggingen ble bygget der Lørenvangen 1 og 5 omtalt som «D1», mens Lørenveien 55 er omtalt som «D3». «D2» er Lørenveien 53 (der Baker Hansen holder til i 1.etg), og er ikke en del av vårt sameie. D2 ble solgt i sin helhet til et utleiefirma.
Seksjonene har flere benevnelser som vil skape forvirring og misforståelser ved feil anvendelse, og benevnelsene er adskilt slik:
Leilighetsnummer
Fra utbygger er leilighetene nummerert fra D1-A-101 til D3-C-603. Dette nummeret går igjen som benevnelse på leiligheten ved lite hvitt skilt øverst på leilighetsdøren og på postkassen. Leilighetsnummeret er viktig for henvendelser til utbygger, vaktmester og styret fordi det går igjen på byggtegninger for ventilasjon, rør-/el-opplegg m.m.
Seksjonsnummer
Seksjonsnummer er juridisk benevnelse på hvilken del av eiendommen du eier. Seksjoner i sameiet er nummerert fra 1-122. Seksjonsnummer står på kjøpekontrakt for leiligheten. Sameiets forretningsfører OBOS forholder seg primært til seksjonsnummer som er påført giroblanketter for fellesutgifter, men har også registrert GAB-nummer som er identisk med H-nummer.
GAB-nummer = H-nummer
Likningsmyndighetene benytter GAB-nummer (H-nummer) som er tildelt seksjonseiere ved klistremerker med grå ramme påført gateadresse og et H-nummer. Samme H-nummer går igjen i på hver adresse, slik at f.eks. H0101 finnes i alle våre bygg. Dersom H-nummer benyttes må alltid adressen oppgis. Det er viktig å merke seg at H-nummer ikke alltid er identisk med leilighetsnummeret.
I forbindelse med utbyggingen ble bygget der Lørenvangen 1 og 5 omtalt som «D1», mens Lørenveien 55 er omtalt som «D3». «D2» er Lørenveien 53 (der Baker Hansen holder til i 1.etg), og er ikke en del av vårt sameie. D2 ble solgt i sin helhet til et utleiefirma.
Seksjonene har flere benevnelser som vil skape forvirring og misforståelser ved feil anvendelse, og benevnelsene er adskilt slik:
Leilighetsnummer
Fra utbygger er leilighetene nummerert fra D1-A-101 til D3-C-603. Dette nummeret går igjen som benevnelse på leiligheten ved lite hvitt skilt øverst på leilighetsdøren og på postkassen. Leilighetsnummeret er viktig for henvendelser til utbygger, vaktmester og styret fordi det går igjen på byggtegninger for ventilasjon, rør-/el-opplegg m.m.
Seksjonsnummer
Seksjonsnummer er juridisk benevnelse på hvilken del av eiendommen du eier. Seksjoner i sameiet er nummerert fra 1-122. Seksjonsnummer står på kjøpekontrakt for leiligheten. Sameiets forretningsfører OBOS forholder seg primært til seksjonsnummer som er påført giroblanketter for fellesutgifter, men har også registrert GAB-nummer som er identisk med H-nummer.
GAB-nummer = H-nummer
Likningsmyndighetene benytter GAB-nummer (H-nummer) som er tildelt seksjonseiere ved klistremerker med grå ramme påført gateadresse og et H-nummer. Samme H-nummer går igjen i på hver adresse, slik at f.eks. H0101 finnes i alle våre bygg. Dersom H-nummer benyttes må alltid adressen oppgis. Det er viktig å merke seg at H-nummer ikke alltid er identisk med leilighetsnummeret.
NÆRMILJØ
Er det hull i gata, mangler gatelys eller noe annet som du ønsker å klage til Oslo kommune på, så gjør du det på her: Bymelding
NØKLER
Nøkkel til leilighetsdør
Nøklene til den enkeltes leilighet kan kopieres opp på ordinære nøkkelsliperier. Styret har ikke tilgang til slike nøkler.
Nøkkel (og brikke) til inngangsdør og felles bodarealer
Nøkkel og eventuelt brikke må bestilles via styret (HMS@brodfabrikken.no).
Pris p.t. er ca. kr. 900,- pr. nøkkel eks. gebyr og mva. Pris for brikke er ca kl 300.-
Det er kun seksjonseiere som kan bestille ekstra nøkler. Leietakere må innhente fullmakt fra seksjonseier.
Nøkkel til postkasse
Dersom du mister nøkkel til leilighetens postkasse må du bestille dette via HMS@brodfabrikken.no. Du kan ikke bestille bare nøkkel, men må bestille ny sylinder med nye nøkler og evt. rekvirere monteringshjelp fra vaktmester for din regning.
Nøklene til den enkeltes leilighet kan kopieres opp på ordinære nøkkelsliperier. Styret har ikke tilgang til slike nøkler.
Nøkkel (og brikke) til inngangsdør og felles bodarealer
Nøkkel og eventuelt brikke må bestilles via styret (HMS@brodfabrikken.no).
Pris p.t. er ca. kr. 900,- pr. nøkkel eks. gebyr og mva. Pris for brikke er ca kl 300.-
Det er kun seksjonseiere som kan bestille ekstra nøkler. Leietakere må innhente fullmakt fra seksjonseier.
Nøkkel til postkasse
Dersom du mister nøkkel til leilighetens postkasse må du bestille dette via HMS@brodfabrikken.no. Du kan ikke bestille bare nøkkel, men må bestille ny sylinder med nye nøkler og evt. rekvirere monteringshjelp fra vaktmester for din regning.
OPPBEVARING I OPPGANGENE
Av hensyn til brannvesenets krav om brannvern og rømningsveier er det ikke tillatt å oppbevare barnevogner, traller, eller andre eiendeler i oppgangene. Dette gjelder også under trappeløpet nede i -1 etasje.
PARKERING
Sameiet disponerer ingen parkeringsplasser verken for beboere eller gjester. Parkering i omliggende gater gjøres på eget ansvar, og man må selv sette seg inn i gjeldende regler/skilting. Parkeringshuset under Løren Torg er et nærliggende alternativ.
For sameiets fellesareal er det inngått avtale med Østlandske Parkering for håndheving av gjeldende regler som er skiltet. Stopp og parkering på sameiets areal medfører risiko for bot eller borttauing. Dette inkluderer også garasjen.
For flytting og behov for av/pålessing av større kolli kan man senest kl 18:00 dagen i forveien sende en epost til parkering@brodfabrikken.no med ønske om har midlertidig unntak fra parkeringsreglene, slik at man ikke får bot av Østlandske. Eposten må inneholde en begrunnelse og kjøretøyets registreringsnummer. Kun dersom man får en bekreftelse på epost tilbake er kjøretøyet registrert.
For sameiets fellesareal er det inngått avtale med Østlandske Parkering for håndheving av gjeldende regler som er skiltet. Stopp og parkering på sameiets areal medfører risiko for bot eller borttauing. Dette inkluderer også garasjen.
For flytting og behov for av/pålessing av større kolli kan man senest kl 18:00 dagen i forveien sende en epost til parkering@brodfabrikken.no med ønske om har midlertidig unntak fra parkeringsreglene, slik at man ikke får bot av Østlandske. Eposten må inneholde en begrunnelse og kjøretøyets registreringsnummer. Kun dersom man får en bekreftelse på epost tilbake er kjøretøyet registrert.
POSTKASSE
Alle postkasser skal ha så like navne-etiketter som mulig. Etikett til postkassen får du ved å sende en bestilling til HMS@brodfabrikken.no.
Dersom du mister nøkkel til leilighetens postkasse må du bestille dette via HMS@brodfabrikken.no. Du kan ikke bestille bare nøkkel, men må bestille ny sylinder med nye nøkler og evt. rekvirere monteringshjelp fra vaktmester for din regning.
Dersom du mister nøkkel til leilighetens postkasse må du bestille dette via HMS@brodfabrikken.no. Du kan ikke bestille bare nøkkel, men må bestille ny sylinder med nye nøkler og evt. rekvirere monteringshjelp fra vaktmester for din regning.
RADIATORER
For å være helt sikker på at dine radiatorer fungerer som de skal kan du lufte radiatorene dine. Luft i systemet fører til at varmen overføres dårligere, radiatorene kjennes kaldere, og misforstås ofte med at det er noe galt med anlegget.
Fortum Oslo Varme har laget en liten instruksjonsfilm som forklarer litt om hvorfor og hvordan man lufter: http://fortumoslovarme.appspot.com/
Nøkkel for å lufte får du kjøpt hos for eksempel Jernia, Clas Ohlson, Jula, Rusta, Kjell & Company og Biltema.
Fortum Oslo Varme har laget en liten instruksjonsfilm som forklarer litt om hvorfor og hvordan man lufter: http://fortumoslovarme.appspot.com/
Nøkkel for å lufte får du kjøpt hos for eksempel Jernia, Clas Ohlson, Jula, Rusta, Kjell & Company og Biltema.
REKLAMASJONER
Frist for innmelding av reklamasjonssaker til utbygger er 5 år fra første overtakelse av seksjonen i 2017. Reklamasjon på egen leilighet er en sak mellom seksjonseier og utbygger, representert ved BundeBygg.
Reklamasjoner sendes inn ved hjelp av skjema og instruksjoner man finner på BundeBygg sine sider for Ettermarked.
Dersom reklamasjonen gjelder fellesområdet, vennligst gi beskjed til styret: drift@brodfabrikken.no
Reklamasjoner sendes inn ved hjelp av skjema og instruksjoner man finner på BundeBygg sine sider for Ettermarked.
Dersom reklamasjonen gjelder fellesområdet, vennligst gi beskjed til styret: drift@brodfabrikken.no
RENHOLD
Sameiet har avtale med Centrum – Vinduspuss og Rengjøringsbyrå AS for renhold av fellesarealer og bytte av matter (i vintersesongen).
Meld ifra til styret ved drift@brodfabrikken.no dersom du har kommentarer på renhold. Legg gjerne med bilder.
Renholder vasker ikke fellesareal utenfor inngangsdøren dersom dørmatte, sko e.l. er til hinder for renholdet.
Seksjonseier har selv ansvar for renhold inne i leiligheten, kjøkkenvifte, badesluk, ventiler for luftinntak m.m. Les instruksjoner i FDV.
Meld ifra til styret ved drift@brodfabrikken.no dersom du har kommentarer på renhold. Legg gjerne med bilder.
Renholder vasker ikke fellesareal utenfor inngangsdøren dersom dørmatte, sko e.l. er til hinder for renholdet.
Seksjonseier har selv ansvar for renhold inne i leiligheten, kjøkkenvifte, badesluk, ventiler for luftinntak m.m. Les instruksjoner i FDV.
RINGEKLOKKE
For å unngå administrasjon ved inn- og utflytting, og sikre et helhetlig inntrykk, er ringeklokkene i vårt sameie kun markert med leilighetsnummer.
SLUK
Sluk på bad bør renses minst fire ganger i året. Du tar først av risten på sluket, her kan det være du trenger en skrutrekker for å løsne skruen. Trekk så opp det innvendige plastsluket (ca. 10 cm ned). Nå kan du rense og vaske sluket og plastsluket du løftet ut.
Det beste er å rense manuelt med håndkraft, vann og såpe. Du kan bruke rensevæske som du heller i sluket, men noen av disse kan skade plastrørene. Skade ved oversvømmelse forårsaket av tett sluk dekkes ikke av forsikring.
I tillegg har seksjonseiere som har sluk på sin terrasse ansvar for å påse at dette ikke er tett. Luken til sluket skal være påvist ved overtakelse. Luken er festet med synlige skruer for enkel tilkomst.
Det beste er å rense manuelt med håndkraft, vann og såpe. Du kan bruke rensevæske som du heller i sluket, men noen av disse kan skade plastrørene. Skade ved oversvømmelse forårsaket av tett sluk dekkes ikke av forsikring.
I tillegg har seksjonseiere som har sluk på sin terrasse ansvar for å påse at dette ikke er tett. Luken til sluket skal være påvist ved overtakelse. Luken er festet med synlige skruer for enkel tilkomst.
SOLSKJERMING
På utvendig solskjerming har styret har bestemt, etter råd fra arkitekt, at fargekode 79 (lysgrå) fra leverandøren Sandatex skal benyttes.
Styret har forhandlet en avtale med Kjells Markiser, og alle beboere får 47 % rabatt på utvendige produkter (unntatt Pergolino; 37 %), og 37 % rabatt på innvendige produkter. Vår kontaktperson, Mohsen Ghasemi (mohsen.ghasemi@kjellsmarkiser.no / +47 940 05 616) bør benyttes for tilbud og bestilling.
Man står fritt til å benytte andre leverandører, så fremt utvendig solskjerming følger overnevnte fargekode.
Styret har forhandlet en avtale med Kjells Markiser, og alle beboere får 47 % rabatt på utvendige produkter (unntatt Pergolino; 37 %), og 37 % rabatt på innvendige produkter. Vår kontaktperson, Mohsen Ghasemi (mohsen.ghasemi@kjellsmarkiser.no / +47 940 05 616) bør benyttes for tilbud og bestilling.
Man står fritt til å benytte andre leverandører, så fremt utvendig solskjerming følger overnevnte fargekode.
STRØM
Vårt sameie har fjernavlesning av strøm, slik at man normalt ikke trenger å tenke på å avlese strøm.
Strømforbruk kan leses av manuelt i teknisk rom for dette under hhv Lørenvangen 5 (for Lørenvangen 1 og 5) og Lørenvangen 55B (for 55 A, B og C). Strømmålerne er merket med leilighetsnummer og du kan gå inn på https://www.hafslundnett.no/ for å oppgi målerstand (forbruk) manuelt.
Strømforbruk kan leses av manuelt i teknisk rom for dette under hhv Lørenvangen 5 (for Lørenvangen 1 og 5) og Lørenvangen 55B (for 55 A, B og C). Strømmålerne er merket med leilighetsnummer og du kan gå inn på https://www.hafslundnett.no/ for å oppgi målerstand (forbruk) manuelt.
TV/INTERNETT
Utbygger har bundet sameiet til Altibox/Viken Fiber i 3 år. Styret vil vurdere eksisterende avtale før utløp. Eventuelle problemer eller bestilling av nye tjenester meldes til Viken Fiber.
VAKTMESTER
Sameiet har kontrakt med firma Norsk Eiendomsforvaltning AS. Vaktmester går sin runde to (2) ganger per uke for kontroll og vedlikehold av fellesarealer.
Dersom du ser noe på fellesarealer i vårt sameie som vaktmester bør ta tak i, send gjerne en epost med bilde til drift@brodfabrikken.no.
Dersom du ser noe på fellesarealer i vårt sameie som vaktmester bør ta tak i, send gjerne en epost med bilde til drift@brodfabrikken.no.
Vedtekter
Årsmøte
Det avholdes et årsmøte for alle seksjonseiere hver vår.
I tillegg avholdes det ekstraordinære årsmøter ved behov.
Se siden Dokumenter for mer informasjon.
I tillegg avholdes det ekstraordinære årsmøter ved behov.
Se siden Dokumenter for mer informasjon.
Wifi i garasjen
Dersom du trenger internett i garasjen kan du logge deg inn med SSID: Brodfabrikken_Garasje og passord: BFGarasje2017
Send gjerne en epost til styret@brodfabrikken.no dersom noe mangler, eller du finner feil i informasjonen her.
Filterbytte i luftaggregat (veiledninger)

Veiledning for filterbytte, type Flexit Uni 2.pdf | |
File Size: | 4399 kb |
File Type: |

Veiledning for filterbytte, type Flexit C2.pdf | |
File Size: | 1815 kb |
File Type: |

Veiledning for filterbytte, type Swegon Casa R3.pdf | |
File Size: | 5464 kb |
File Type: |